2e etappe van Ossendrecht naar Tournai/Doornik = 180 km

2 juli 2019 - Tournai, België

Na een prima nachtrust gevolgd door een heerlijk ontbijt rond 8 uur vertrokken. Genoten hebben we ervan na de 1e dag hard werken tegen een westenwind in. Het was wel ff puzzelen hoe we zouden fietsen en we heen wilden fietsen maar dag 2 gaat Tournai worden zo rond de 160 km. Voorspelling windje in de rug! De zon lachte ons direct al toe toen we vertrokken. 25 km naar Antwerpen maar wat een industrieterrein en wat een omleidingen. Navigatie bood niet altijd direct gewenste en kortste route maar Antwerpen heeft echt een hele mooie binnenstad. Genoeg om ook daar van te genieten. Wat een mooie omgeving na Antwerpen. Wrang was wel dat we door de gemeente Affligem reden en langs horeca gelegenheden reden waar ze meer dan 140 bieren hadden. Nu nog niet. Een geweldige rust in Hombeek na circa 55 km. Afspraken voor de volgende rust viel in duigen omdat de fietsroute niet de auto route is dus die liepen we mis mede door omleidingen en afgesloten wegen. Geweldige route trouwens langs Jaagpad. En voor de echte fietsers onder ons inderdaad in Geraardsbergen hebben we 1 1/2 keer de Muur genomen. Fietsend trouwens allemaal. Bovenaan de Muur trouwens de laatste rust en nadat we genoeg eten en drinken bij ons gestoken hadden op naar laatste gedeelte. Landschap wisselde en werd gloeiend maar met vele vergezichten. Gaaf en we volgden delen van bekende 1 daagde Belgische  wielerwedstrijden. Ook nu deed de navigatie niet altijd dat wat wij meenden dat zou moeten zijn maar goed dat leverde inderdaad uiteindelijk weer meer km op. Veel later dan ingeschat kwamen we rond 19.15 uur aan op de camping. Jacquelien had nassi met voor ons geregeld. Inmiddels staan de 2 tentjes en is de afwas gedaan en gaan we nu aan de koffie en thee en in overleg hoe morgen. De benen voelen van allen nog goed. Het enige waar we wat last van hebben is het zitvlak.