Diesel- en dennengeur

20 juli 2019 - Arzúa, Spanje

Als het om muziek gaat, biedt ons oor de beste garantie voor een betrouwbare herinnering, als het om bijzondere t.v.-momenten in sport of actualiteit gaat, biedt ons oog het beste houvast voor een goede herinnering, maar voor alle andere betekenisvolle waarnemingen geldt onze neus als bakermat voor betrouwbare herinneringen, hoe lang geleden deze waarnemingen ook zijn gedaan. De babyshampoo van je eerste kind, de houttonen van een mooie Ribera del Duero, het versgemaaide gras in een voetbalstadion, de ozon na een fikse onweersbui. En omdat jullie net gegeten hebben, heb ik dan alleen nog maar over aangename geuren. Herken je dat, dat je iets ruikt en in een fractie van een seconde soms jaren terug in de tijd gaat en exact weet wanneer en vooral waar je die geur eerder hebt opgesnoven? Zo’n pelgrimage als wij maken - en op 45 km na inmiddels hebben volbracht  - is eigenlijk niets anders dan het opbouwen van een soort geurendatabank, waaruit we de komende jaren nog vaak zullen putten en daarmee onze herinnering aan deze ‘once in lifetime experience’ levend zullen houden. De weeïge geur versgemaaid tarwe zal ons helpen herinneren aan de  vele honderden kilometers die wij door de graanschuren  van Europa hebben gefietst, vooral in Noord-Frankrijk, maar ook in Baskenland  en Galicië, als we de indringende geur van dennen en pijnbomen inhaleren, gaan onze gedachten ongetwijfeld terug naar de ellenlange, rechte, slecht geplaveide wegen door de Vandee in Zuid-Frankrijk en de weelderige bossen in Noordwest-Spanje. Zonnebloemen hebben kennelijk niet zo’n herkenbare geur en voor lavendel akkers zaten we kennelijk in de  verkeerde hoek  van Frankrijk. Maar niet alle geuren die onze herinnering dragen waren even aangenaam. En dan heb ik het niet eens over ons fietskleding, waarvan Anton ons opdroeg die ook eens uit te spoelen met  een sopje. En ook niet over onze fietsschoenen, waarop het verbod rustte om die na gedane fietsarbeid in ons  campertje te zetten. Elk dorp waar we doorheen scheurden bleek zijn eigen geur te verspreiden. Je kon ruiken of de  vuilnisdienst goed functioneert, of de    boeren leven van akkerbouw of veeteelt, of het lokale restaurant het frituurvet regelmatig vervangt, en ga zo maar door. Maar ik denk vooral aan die vriendelijk Franse en Spaanse automobilisten die op de vele, vele hellingen die wij hebben beklommen rustig te tijd namen om het goede moment uit te kiezen om ons in te halen en op het moment suprême hun veelal oude diesels de sporen gaven en daarmee geheel onbedoeld ons - althans in elk geval mij - de laatste adem ontnamen en ik niet anders dan bijna dood de top wist te bereiken en Anton mij met  een schouderklopje en een glaasje limonade moest zien te reanimeren. Tijdens de vele prachtige afdalingen -  met snelheden van tegen de 60 per uur - bedacht ik mij dat het maar goed is dat er geen geurentelevisie bestaat. We zouden gek worden van de herinneringen die bij ons zouden worden opgeroepen. Morgen mogen we de geur inhaleren van Santiago. We zullen te laat zijn om de zondagsmis bij te wonen, dus zullen we het schouwspel van het rondslingerende wierookvat, bedoeld om de stank van de pelgrims te verdrijven, moeten missen. En dat zijn er nogal wat. Want naarmate we dichterbij komen, neemt hun dichtheid progressief toe,  vreemd genoeg - of  niet? - veel jonge vrouwen. Volgens mijn broer Erik houden we het morgen niet droog, en daar bedoelt hij niet het weer mee. We zullen zien: was het nu gewoon een uit de hand gelopen fietstochtje, of was het toch  meer dan dat? In elk geval hebben we zo veel stempels verzameld dat een oorkonde ons niet kan ontgaan. En nu maar hopen dat die op geparfumeerd papier staat. Morgen weer  verder.

1. Bert:
    20 juli 2019
    Mooi prestatie maar meer nog een mooie tocht. Geniet van de laatste kilometers.
  2. Wilma voskamp:
    20 juli 2019
    Ik heb wel een filmpje van het wierook vat.
  3. Liesbeth Tuijnman:
    Geuren ja, herkenbaar...
    Santiago in zicht, nog eventjes genieten!
  4. Jolanda de leeuwerk:
    Lieve mannen
    Het is natuurlijk veel meer geworden dan een uit de hand gelopen fietstochtje.
    Als ik met jullie meevoel (en dat doe ik sinds ik jullie fiets schoentjes op een rijtje bij mijn deuropening zag staan -zo lief) dan is het een ware pelgrimstocht geworden. Ieder met zijn eigen doel, met zijn eigen opdracht, deze in symbolische zin met zich mee dragend, soms zelfs torsend ( sommige opdrachten zijn plotseling erg zwaar geworden) .
    In gedachten zijn we bij jullie, vandaag in het bijzonder, nu jullie de laatste kilometers fietsen naar jullie eindbestemming. Ik weet zeker dat velen met mij, die deze blog volgen, tot tranen geroerd zijn. Dat ze gedurende jullie tocht, iedere dag een paar keer gekeken hebben of de update van de dag al geplaatst was... twijfelend een reactie te plaatsen.. niet wetend hoe of wat te schrijven.
    Ook vandaag zullen velen onder de blogvolgers meermaals kijken of de update van DE DAG al door jullie geplaatst is. In gedachten zijn we dichtbij jullie.
    Diep respect en heel veel liefs
  5. Loes Pieper:
    21 juli 2019
    Oooh, de laatste loodjes! Succes. Wat leuk om dit stukje te lezen over de geuren. Ik ruik het helemaal voor me. Zou het ooit mogelijk worden om iemand anders een geur op te sturen die niet in een flesje te vangen is?
  6. Joke!:
    Goedemorgen heren,

Als ik dit schrijf zitten jullie alweer de fiets, voor de laatste lootjes. Dit was een avontuur om nooit meer te vergeten, drie weken intens samen, je verlangt naar huis, je eigen omgeving, en toch zullen jullie elkaar gaan missen. Straks thuis komen de verhalen, en later ook weer de kleine details. De dingen die alleen jullie samen weten, de mooie, moeilijke, blije maar ook lastige dingen. Geniet van deze overwinning, jullie hebben allen diep respect verdient.
    Ik ben benieuwd naar het laatste verslag....heb erg van genoten. Dank dat jullie elke avond toch de moeite hebben genomen om een mooi verslag te maken, en ons een inkijkje te geven in jullie dag!
  7. Annette de Leeuwerk:
    Mooi geschreven, pap!
    Heel veel succes met de laatste kilometers, mannen!
  8. Elly:
    21 juli 2019
    Mooi geuren en kleuren blog geschreven zeg. Zat gewoon even achter op de fiets.
    Top prestatie (bijna) geleverd heren! Vergeet niet de aankomst GOED met elkaar te vieren. Vier het leven.....
  9. Hermien Buurman:
    21 juli 2019
    Prachtig verhaal Peter! Op naar de laatste kilometers🚴‍♀️💪. Terwijl ik deze blog las wist ik al dat jullie de eindstreep hebben gehaald. Diep respect👍. Nu even genieten van een lekker biertje samen denk ik 🍻 proost.