Santiago de C bereikt

21 juli 2019 - Santiago de Compostela, Spanje

Vanmorgen rond 09.00 uur vertrokken voor de laatste etappe naar Santiago. Met nog een  kleine 48 km voor de boeg waren wij er van overtuigd, dit gaan we met elkaar halen! Onderweg nog wel een paar pittige klimmetjes en mooie afdalingen, maar met iedere bult bedwongen te hebben kwam Santiago inzicht. Deze laatste kilometers deden mij nu toch weer heel wat en nadenkend wat we met elkaar tijdens onze reis hebben beleefd  moest ik ook nu toch wel een enkele traantje al fietsend wegvegen vanachter mijn zonnebril. Een pelgrimage als vrienden met elkaar brengt zowel voor ons als ons  thuisfront heel wat teweeg en terugkijkend op alle reacties die wij ontvingen gedurende onze reis leefden velen intens met ons mee. Ik ben dan ook erg dankbaar met al dit meeleven. Onderweg hebben ook wij de discussie gehad of en hoe wij nu wel of geen buitensporige prestatie hebben geleverd. Immers ,kijk je naar alle mede pelgrims die weken en soms maanden achtereen zwoegend naar  Santiago reizen dan verkeerden wij toch wel in een redelijk luxe positie. Maar aan de  andere kant, met elkaar in precies 3 weken op de fiets 2548 km afgeleggen is zowaar niet niets! Als pelgrim kom je op allerlei wegen en paden uit, soms kies je de aangegeven route en soms maak je de afweging om een andere route, op het oog soms makkelijker, te kiezen. Of de gekozen route ook de makkelijkste was of dat  we toch de aangegeven weg hadden moeten kiezen ? Pelgrimeren is net zoals in het dagelijks leven, keuzes maken en er met elkaar voor gaan . Ik merkte bij mijzelf dat de emoties tijdens de laatste etappe heftiger waren dan de aankomst in Santiago. Natuurlijk, de aankomst op het plein bij de kathedraal was overweldigend. Dit samen met elkaar mogen beleven is fantastisch en had ik voor geen prijs willen missen, maar de pelgrimstocht en weg door het leven stopt hier niet. Onder het genot van een hapje en een drankje bedenk je je ook, morgen even geen wekker zetten, niet het fietspak aan, geen route instellen op de Garmin. Geen koffieplaats met Anton inplannen, geen billencreme smeren ter voorkoming van pijnlijke plekken, geen bidons meer vullen en banden op spanning brengen en geen knie meer intapen. Enne... hiervoor heel veel dank aan Jacqueline en Anton voor het verzorgen van mijn knie zodat ik  deze tocht kon maken ! Na al deze overwegingen ook direct onze camino opgehaald. Een mooi certificaat met een controle of we echt wel alle stempels hebben gehaald in ons paspoort. De komende dagen gaan we met elkaar Santiago en de omgeving verkennen en een beetje bijkomen van al onze ervaringen en belevenissen. Wordt weer vervolgd. Hartelijke groet Jaco

1. Jacq.Toonen:
    21 juli 2019
    TOP heren,petje(of helmpje af)voor jullie prachtige verhalen,doorzettingsvermogen en natuurlijk de vriendschap onder elkaar,geweldige prestatie
  2. Loes Pieper:
    4 werf hoera!
  3. Jan Egbert:
    21 juli 2019
    Gefeliciteerd mannen. Vanuit mijn perspectief hebben jullie een grote prestatie geleverd.
  4. Jan Mijné:
    21 juli 2019
    Bravo fietsers!!! Wat een prestatie. En, heel fijn dat jullie ons met jullie prachtige verslagen zo hebben mee laten leven.
  5. Hermien Buurman:
    21 juli 2019
    Hallo mannen, top hoor jullie hebben het gedaan😄👍. Nu even nagenieten 😄. 🍻proost en nog veel plezier de komende dagen🙋
  6. Marja de Leeuwerk:
    21 juli 2019
    Heel fijn dat jullie in Santiago zijn aangekomen. Nog fijnere om jullie komende week weer te kunnen vastpakken!
    Heb genoten van de verhalen, zal de dagelijkse blogs zelfs gaan missen maar ik zie vooral uit naar jullie thuiskomst!
  7. Sandra:
    21 juli 2019
    Top gedaan. We hebben genoten van jullie blogs. We bewonderen jullie prestatie en pelgrimage. Groetjes Marnus en Sandra
  8. Marja Boer- Voskamp:
    21 juli 2019
    Wat hebben jullie een prachtige prestatie geleverd en ons elke dag laten genieten van hele mooie en ontroerende verhalen. In gedachten zaten we ook op die fiets maar het echte werk deden jullie. Bravo! Nu vooral nog een paar dagen genieten en dat hapje en drankje is jullie van harte gegund. Veel liefs vanuit Mijdrecht
  9. Wilmy en Marco:
    21 juli 2019
    We zullen de dagelijkse reisverhalen missen. Ook hier op onze vakantiebestemming. Vanuit Denemarken: tillykke mænd!
  10. Jolanda de leeuwerk:
    Chapeau mannen!
    En als ik het zou mogen zeggen, dan zou ik zeggen dat jullie wel een buitensporige prestatie hebben geleverd hoor.
    Even heerlijk genieten nu !!
  11. Kees en Anneke:
    21 juli 2019
    We hebben enorm genoten van jullie dagelijkse mijmeringen en we vinden het fantastisch dat het jullie allen gelukt is heelhuids in Santiago aan te komen. Geniet nog een aantal dagen!
  12. E.M.de Vries-Freyzer:
    21 juli 2019
    Heel bijzonder en geweldig.gr van Emmy
  13. Dirkje Lindeboom:
    21 juli 2019
    Dag vrienden, heel groot compliment voor jullie pelgrimage op jullie manier en jullie eigen tempo. Heel bijzonder vond ik de verschillende verhalen en beschouwingen. Een hele ervaring rijker en waarschijnlijk is er voor jullie als vriendengroep een vòòr en ná Santiago.
    Het zal gaan om verdiepende gesprekken, hechte vriendschap en veel verhalen voor het thuisfront.
    Geniet nog een paar dagen en dan naar huis!
    Een pelgrim op de Koga met ervaringen uit mei en juni 2019.
    Dirkje Lindeboom
  14. Joop Beekmans:
    21 juli 2019
    Heren, Goed gedaan samen. Een Topprestatie!!
  15. Maarten:
    21 juli 2019
    Prachtige prestatie! Nu nog even lekker relaxen daar de komende dagen.
  16. Laura Z:
    21 juli 2019
    Gefeliciteerd met dit mooie resultaat. Wat een afstand hebben jullie afgelegd. Mooi om jullie belevenissen en overdenkingen te lezen. Net of ik er een beetje bij was. Geniet van de komende dagen en alle goeds! 👏🏻☺️
  17. Dick Snijders:
    Van harte gefeliciteerd!
  18. Joke!:
    21 juli 2019
    ,,Bestemming bereikt” zou de navigatie zeggen...

Maar jullie hebben meer bereikt...jullie hebben gezamenlijk het doel bereikt wat jullie voor ogen hadden...nu afkicken heren, nog even genieten, daarna veilig weer naar huis!
  19. Ria Voskamp:
    21 juli 2019
    Gefeliciteerd met jullie certificaat. Fantastisch goed gedaan. Ik vond het fijn om jullie te volgen. Geniet nog even deze dagen voordat jullie weer huiswaarts gaan.
    Deze ervaring zullen jullie nooit vergeten.
  20. Annette de Leeuwerk:
    21 juli 2019
    Wow! Wat een knappe prestatie! En ik ben heel blij dat jullie heelhuids de finish hebben bereikt. Geniet van Santiago!
  21. Nathalie Koopman:
    22 juli 2019
    Klasse mannen! De reis was het avontuur, de bestemming het moment van besef dat jullie een topprestatie hebben geleverd. Met en voor elkaar. We heffen tzt het glas op de goede afloop. Groeten Jos en Nathalie Koopman
  22. Liesbeth Tuijnman:
    22 juli 2019
    Een bijzondere reis met een bijzonder doel en met bijzondere reisverhalen van vier vrienden. Ik heb jullie met veel plezier gevolgd. Volgens mij wordt dat nog jaren na genieten. Een hartelijke groet, Liesbeth.
  23. Marlon:
    COMPLIMENTEN!

kei gaaf!

Well done allemaal (ook de 2 verzorgers!!)

Relaxen, genieten nog ff en dan op naar oost west thuis best.

De knop dan weer om...

Dankjulliewel voor het "meerijden" en kom veilig weer terug.

Blijf (na) genieten en nogmaals klasse!

ciao!
    Marlon
  24. Sjaak kuijpers:
    22 juli 2019
    Goed gedaan mannen. Petje af doe het je niet na.
  25. Marianne van den Berg:
    22 juli 2019
    Proficiat heren, super knap gedaan!
    Ik heb met veel plezier jullie gevolgd, ik keek er elke dag weer naar uit om jullie reisverslagen te lezen.
    Geniet nog even na en alvast een goede thuisreis gewenst.
    Lieve groeten van Marianne.
  26. Daniel:
    22 juli 2019
    Super knappe prestatie mannen!! Trots op jullie. Geniet de komende dagen nog even met elkaar.
  27. Sippie Bouwknegt:
    Sippie Bouwknegt
    nogmaals gefeliciteerd mannen, ook namens jan. we hebben genoten van jullie verslagen. behouden thuiskomst.
  28. Bea Voskamp:
    22 juli 2019
    Knap gedaan mannen. Mooie reis verhalen. Mooi dat jullie dit op dit moment ondernomen hebben, want ook jullie weten dat er zó iets kan gebeuren in het leven waardoor dit niet meer kan. Nog fijne dagen gewenst en een goede reis naar huis.
  29. René Meijer:
    Beste Marten, Theo, Anton, Jacqueline, Jaco en Peter,
    Mission accomplished!!
    Respect voor de discipline waarmee aan het eind van iedere fietsdag het reisverslag is geschreven en wereldkundig is gemaakt;
    Respect voor de prachtige vriendschap (die er al was, maar toch...) die tijdens de rit nog meer diepgang kreeg;
    Respect voor de fysieke prestatie, ga het maar even doen;
    Respect voor Anton en Jacqueline om 'Het Spul' op de fiets te houden...;
    Respect voor partners thuis, die op afstand het moreel van hun mannetje hoog wisten te houden;
    Ik zie uit naar een zomers moment waarop de kanjers zich uitgebreid laten feliciteren, met misschien een lekker biertje erbij...
    Con en ik wensen jullie een behouden thuiskomst en wellicht tot snel!
  30. Marius en Hester:
    22 juli 2019
    Wat geweldig. Een mooie prestatie van jullie allemaal: 2500km! Ik ben er jaloers op; heel knap. We hebben genoten van de mooie verhalen van jullie geweldige tocht. En we wensen jullie nog een paar heerlijke rustdagen. Nog even uitpeddelen en een pilsje?
    Groeten van Marius en Hester
  31. Thijn en perry:
    22 juli 2019
    Super gefietst mannen, gewoon op een fijne, rustige manier de camino afsluiten. Heel mooi en zo is het goed! Wij wensen jullie een prima terugreis naar Nederland toe. En straks weer lekker in je eigen bedje duiken😉 heel prettig! En spoedig tot ziens, groeten van Thijn en Perry
  32. Arie Kattouw:
    22 juli 2019
    Proficiat mannen met deze geweldige prestatie. Heel goed gedaan.
    Ook ik heb jullie blog bijna dagelijks gevolgd en enorm genoten van jullie reisavonturen en verhalen.
    Geniet nog even na in- en rondom Santiago en als het zover is, goede reis naar huis toegewenst.
    Groeten, Arie