The day after

22 juli 2019 - Santiago de Compostela, Spanje

Lieve volgers vanuit een heet Spanje toch een verslag. In welke vorm giet ik nu mijn ervaringen van vandaag en de afgelopen 3 weken. Ik kies ervoor om enkele ingevingen bij iedere letter van het woord Santiago iets te beschrijven. Mogelijk val ik in herhaling bij eerdere verslagen maar dan toch.

S samen - sterk & sober = we hebben het samen gedaan en daarvoor wil ook ik nogmaals ons thuisfront en zeker de verzorgers tijdens deze reis bedanken. Gaaf dat jullie er voor ons / mij wilden en konden zijn. Er zijn, op welke afstand dan ook, sterkt je. Fysiek was en ben ik nog steeds erg sterk. Heb niet het gevoel dat ik op lichamelijk gebied ingeleverd heb misschien nog wel sterker geworden. Een goede voorbereiding heeft mij zeker geholpen. Mentaal was de reis, door diverse omstandigheden, niet altijd even makkelijke.maar uiteindelijk hoop en verwacht ik dat de rit en alles eromheen mij her nodige brengt. Het woord sober Koppel  ik aan de vele kerken die we onderweg gezien hebben en dan spreekt mij de minder van pracht en praal uitgedoste kerken het meeste aan.

A actie - aandacht & anticiperen = elke dag toch met je fiets onderweg. Werkt  alles. Daarnaast blijft veiligheid belangrijk in die zin dat deze reis tot een goed einde moet komen. Immers onze geliefden willen we weer in onze armen sluiten en zeker onze ervaringen willen we verder delen. Aandacht is en blijft erg belangrijk wanneer je toch ruim 3 weken met elkaar op reis bent. Wanneer vermoeidheid en/of emoties voorbij komen moet je extra alert zijn om alles in de juiste context te blijven zien. Dan is het niet alleen anticiperen maar ook omgaan met de omstandigheden. Hoe mooi kan een reis zijn wanneer de weergoden steeds met je zijn. Geweldig hebben wij het getroffener met zon - wind.

N noodzakelijk - niveau & neerzetten = naar mijn inschatting al bijna 2 jaar geleden kwamen we op het idee om naar Santiago te fietsen. Eerst dan wanneer we met pensioen zouden gaan maar al snel kwam het idee om “nu” te gaan. We weten immers niet wat de dag van morgen brengt. Omdat het kan hebben we dan ook besloten om deze reis aan te gaan. Om het niveau dicht bij elkaar te brengen hebben we getraind. Het is immers fijn om over te hebben.  Uiteindelijk bleek er wel het nodige aan fysieke verschil te zijn maar met aanpassen is het gelukt om veilig Santiago te bereiken en daarmee hebben we zeker iets neergezet. Het was wel luxe om met ondersteuning en een camper deze reis te doen, we hoefden immers alleen maar zelf te fietsen, hebben we een prestatie geleverd.

T totaal - team & trots = in totaal hebben we 2548 km gefietst van Elst naar Santiago. Slechts 1 lekke band en eigenlijk, buiten de billen - knie, geen lichamelijke ongemakken. Fijn. Als team, nogmaals het is een WIJ verhaal lezers (fietsers - verzorgers - thuisfront + volgers) hebben we het gehaald waar we meer dan trots op mogen zijn. Het was dan ook een heerlijk gevoel om vandaag in de huiskamer van de Lage Landen te zijn, daarna een mis bij te wonen en nog wat souveniers te scoren. Ik had echter wel een andere voorstelling hoe iedereen, wandelaars en fietsers binnen komen. Iedereen blijkt een andere route te hebben.

I inzicht - inzet & in contact = de reis heeft mij nog meer inzichten gegeven. Een aantal zaken wist ik maar in de toekomst zal ik nog meer genieten van de zaken waar het nog meer om gaat en weet ik nog meer wat echt belangrijk voor mij is. Dat heeft het mij zeker gebracht. Bij inzet moet ik Anton & Jacquelien nogmaals bedanken voor hun tijd, passie, zorg en liefde. Wanneer je met 4 fietsers op pad bent ben je veel met elkaar. Andere reizigers spreek je minder maar zeker een aantal contact momenten met derden zal ik niet snel vergeten. Goed dat die andere contact momenten er waren.

A zie hiervoor

G gezin - groots & groei = mijn gezien is zeer belangrijk voor mij. Ik geniet, zeg dat denk ik te weinig, van hoe vrouw en kids het doen. Ik realiseer mij dat ik er nog meer voor hen wil zijn, samen met hen wil genieten. Groots is het dan ook om hen eind van de week weer te zien en elkaar in de armen te sluiten. Groots was ook deze onderneming en ik zie echt nog wel groei - potentie in het fietsen van mijn maatjes ondanks de 60+ tot 64- leeftijd. Nieuwe uitdagingen? Wie zal het zeggen.

O onderweg - omzet & overgave = zoals gezegd we waren onderweg en deze reis zal niet ophouden. We gaan ervaringen meenemen, delen. Als luxe pelgrimgangers hebben we de Franse en Spaanse economie een kleine impuls gegeven. Aan eten en drinken, waar dan ook, kwamen we niets te kort. We zijn water weer meer gaan waarderen. Met overgave hebben we ons in het avontuur gestort. Allen Dank daarvoor omdat mij het nodige heeft gebracht.

groet Marten namens “ons”.

1. Sandra:
    Dank je dat je dit met ons wil delen. Groetjes Sandra en Marnus
  2. Laura Z:
    22 juli 2019
    Hier op vakantie in les Sommes Frankrijk zie ik de fietsers en wandelaars met hun eigen eindbestemming. Zit zelf in de auto of op terras, maar in gedachten raken jullie mij met je woorden. Het loutert je en het is mooi dat jullie dit delen met anderen 🙏🏼. Geniet van de (welverdiende) ontspanning en goede thuiskomst ☺️!
  3. Joop Beekmans:
    22 juli 2019
    Ik zei het al, de mijmeringen gaan dieper de laatste dagen. Blijf genieten van de herinneringen!!
  4. Kees en Anneke:
    22 juli 2019
    Marten, een prachtige beschouwing van wat je de afgelopen 3 weken hebt meegemaakt, mooi om te lezen
  5. E.M.de Vries-Freyzer:
    Een goede thuiskomst gewenst.gr Emmy
  6. Jolanda de leeuwerk:
    22 juli 2019
    Wat een mooie eerste reflectie, Marten.
    Een soort herwaardering van alles wat belangrijk voor je is. Maar straks eerst jullie geliefden in de armen sluiten.
  7. Hans Derksen:
    23 juli 2019
    Heel bijzonder. Tijdens zo'n tocht in gaan zien wat echt belangrijk voor je is. Juist in deze razende wereld. Nogmaals chapeau voor jullie zowel de fietsers als volgers.
  8. Wilmy en Marco:
    23 juli 2019
    Har en sikker retur ( een veilige terugreis).
  9. Sippie Bouwknegt:
    23 juli 2019
    Bedankt mannen, jullie alle 4 ( soms5) voor jullie verslagen die wij als thuiszitters mee mochten beleven.
    Ik moet eerlijk zeggen dat de tranen me soms over de wangen liepen.
    Straks zijn jullie weer thuis, het thuisfront wacht. Het dierbaarste eindpunt!! Goede reis morgen.