Samensterk met een kwinkslag.

18 juli 2019 - El Acebo de San Miguel, Spanje

Een nieuw verslag over een dag met allerlei puntjes die tijdens deze dag naar voren kwamen, vooral opmerkingen.

Vertrokken uit Trobajo de Camino bij Leon, een geneutraliseerd vertrek achter de jurywagen aan. Waarom we zaten niet op de route, het volgen van een fietsroute eindigde steevast op een grindpad, gelukkig met de autoroute, even over de snelweg, je moet wat, kwamen we op de caminofietsroute aan. Het fietsritme weer opgepakt, de richtingaanwijzer gaf rechts links aan, blikken op oneindig rechtdoor, kilometers ver. De jury in stress waar blijven de speedpelgrims nu weer, er achteraan en gevonden. Waarom niet links, je had niet aangegeven wanneer, 100m of 10 km. Je denkt dat is duidelijk maar ...,elkaar verstaan blijkt niet altijd even makkelijk. De dan te volgen route eindigde keer op keer weer op een grindpad met de fietsroute. Iemand maakte de opmerkingen beter helemaal terug dan een weggetje zoeken geeft vaker een beter resultaat. Ga terug naar de basis en je bent weer op de goede weg is een advies die een ieder kan volgen. Even verderop wegomleiding, heel kort even rechts dan links weg nummer genoemd, ja de wegbegeleider moest nog instappen en weg waren ze weer, blik op oneindig en rechtdoor, jullie begrijpen het al. Mooie opmerking als we achter je aanrijden dan zien we nog wat. Even later richting de kathedraal van Astoria, fietsroute gaat door een steegje, te smal voor de volgcamper. Afspraak we wachten bij de kathedraal, via een omweg sta ik bij de kathedraal, geen speedpelgrims. Stress, waar zijn ze, bellen, gelukkig contact, ze staan bij een andere kerk. Geen stempel voor het stempelboekje, want als bewijs straks in Santiago dienen ze voldoende stempels verzameld te hebben voor het diploma. Op de stempels zijn ze scherp toch maar doorgefietst naar de kathedraal. Ik een bekeuring voor onbetaald parkeren, in mijn beste Spaans, voor 3 euro geregeld. In de tussentijd al koffie gedronken met oud brood, merken ze toch niet was het advies. Even later de lunch met een eitje met spek. Ze worden er stil van met de lange klim voor de boeg. Goed eten want de bergen komen eraan. Ieder in zijn eigen tempo zuchtend en steunend boven. Wel samen in harmonie, samen sterk. Gelukkig zijn we goed aangekomen in ons hotel na een tocht van 113 km met een hoogste punt van 1515min la Adebowale.

Ondanks het moeten omdraaien bij grindpaden is de sfeer goed en heb ik diep respect voor wat de heren uit zichzelf halen. Hulde.

Voor de kenners onder ons heb ik wat opmerkingen, adviezen en kwinkslagen die we onderling delen, uitdelen als kwisje uitgezet, met als vraag: voor wie, van wie. De toegevoegde foto’s geven ook info.

In de tekst zijn er enkele verwerkt maar hier nog een paar:

Als je in gevecht met jezelf bent leer je binnen je grenzen te blijven, leer je jezelf kennen, je volharding en vertrouwen in jezelf te houden en heel belangrijk de rust te bewaren.

Hijgend hert de dans ontsprongen.

Doorhalen in de kleinste versnelling en hopen dat je niet omvalt, zo steil.

Jij kunt ook fouten maken en hij zegt ook nog sorry.

Vandaag echt wel een prestatie geleverd door ons op deze leeftijd.

Eerst even een teentje erin om de temp te testen.

Ik hoop dat jullie de houtwormen uit de balken zagen vannacht.

Wie heeft de gele trui, niks belangrijk.

Kamer alleen met drie bedden, een paar van die meisjes uitnodigen was het advies.

Zij is Italiaans heeft ze mij toevertrouwd.

Je hebt ogen gekregen om mee te kijken, je kunt beter naar mooie dingen kijken dan naar lelijke dingen.

Zwembad, wie is de badmeester.

Pas op hij schrijft alles op.

Een stoer plan echt iets voor jou.

Fijn dat we met een kwinkslag in sfeer op de dag terug kunnen kijken.

Samen sterk, blijf bij jezelf, kijk eerst naar jezelf maar heb vertrouwen in een ander als je hulp nodig hebt.

Het billenweerbericht als peiling van de stand van zaken:

Theo   8,5

Peter 8

Jaco 8

Marten 9,75

Azoren hogedrukgebied, stabiel goede billetjes, we gaan het redden.

Groet, tot morgen.

Ps de foto’s worden later toegevoegd.

1. Ina schoenmaker:
    18 juli 2019
    Ben toch benieuwd naar de uiteindelijke km straks, hoeveel om gereden? Maar het eind is in zicht, voorzichtig de helling af morgen
  2. E.M.de Vries-Freyzer:
    19 juli 2019
    Ik ben steeds weer benieuwd naar het vervolgverhaal.gr Emmy
  3. Joke!:
    19 juli 2019
    Waar ik in het begin als steeds aan moest denken, er gaan vele wegen naar R. uhhh Santiago..Zoals eerder deze week al opgemerkt werd, we ruiken alweer de stal. Het zal een fijn moment zijn weer naar ,,thuis” te zijn. Maar ook het missen van je makkers, waar jullie deze weken zoveel mooie, intense, emotionele momenten hebt meegemaakt.
    Speciaal voor Marten, sta op het punt weer naar Nijmegen te vertrekken, de laatste dag. Daar is het ook afscheid nemen van mensen die zo’n prestatie samen hebben beleefd. Ik heb het ook als zeer intense dagen ervaren.
    Kanjers, GENIET van de laatste dagen op de fiets, volgwagen en elkaar! WARMe groet, Joke!
  4. Johan:
    19 juli 2019
    Mannen goed dat jullie extra kilometers maken en zo nog meer van het avontuur kunnen genieten. Als jullie straks in Santiago zijn zijn zul je daar waarschijnlijk met een dubbel gevoel zitten: 1. Blij dat jullie het lang gedroomde doel samen gehaald hebben. 2. Jammer dat dit fantastische avontuur afgelopen is.
    Geniet nog deze laatste dagen. Ik heb erg veel van jullie fantastische verhalen en reis genoten.
  5. Joop Beekmans:
    19 juli 2019
    Tussen de regels door lees je ook afzien voor gevorderden en ondanks alles goede zin houden. Dat zal soms moeite kosten. Denk aan de beloning aan het eind (a lls je voldoende stempels hebt)! Blijf genieten.
  6. Loes Pieper:
    19 juli 2019
    Ik waag me niet aan de kwis, al denk ik dat het hijgend hert van Peter kan zijn. En wat de billen betreft...wat een hoge cijfers!
    Ik ben benieuwd hoe zo'n reisverslag er uit zou zien als 5 vrouwen samen op weg gingen.
    Nou ja, ik ben nog jong dus wie weet......
  7. Jolanda de leeuwerk:
    Ja Loes, hijgend hert is vast van Peter 😄
    De houtwormen zijn ook van hem, denk ik
    Pas op, hij schrijft alles op, is van Jaco
    Je hebt ogen gekregen om mee te kijken, van Marten
    Kamer, alleen met drie bedden en de meisjes, van Theo 🤣
    Zij is Italiaans, heeft ze mij toe vertrouwd, van Anton
    Ja en hoe moeilijk het is om elkaar te verstaan😝😝, mooi beschreven.
  8. Hermien Buurman:
    19 juli 2019
    Weer een heerlijk verhaal, geniet er elke keer weer van😄👍. Ga zo door mannen, met het einde in zicht🚴‍♀️💪