Kleur

17 juli 2019 - León, Spanje

Vandaag aan mij de beurt om de blog voor onze trouwe volgers te schrijven. Leuk om te doen. Inspiratie onderweg doe je namelijk genoeg op. Waarom dan de titel “kleur”? Bij het vertrek van mijn / onze 1e verzorgster van deze reis zei Jacquelien tegen mij “ik hoop je te herkennen”. Daarmee doelde ze op het feit dat de zon delen van onze lichaam mooi deed bijkleuren. Jacquelien ik kan je inmiddels verzekeren dat de zon echt perfect werk voor ons levert en onze onderbenen en onderarmen heerlijk bijgekleurd heeft.

ik heb eigenlijk niet zoveel met kleuren hoewel sinds 17-7-2014 idat wel gewijzigd is. 5 jaar terug toen MH17 werd neergeschoten is er in dat opzicht veel veranderd. Van zeer nabij ben ik vanuit mijn werk betrokkenen hierbij geweest. Dat heeft indrukken bij mij achtergelaten maar daarnaast is het met vele anderen weer gelukt om mensen terug te brengen in hun kracht. De kleur zwart past in 1e aanleg hierbij. Gisteren maar zeker ook vandaag moest ik geregeld hieraan denken.

MH17 was de 3e dag van de 4daagse van Nijmegen. Het grootste meerdaagse wandelfeest van de wereld. Plaatsen maar zeker ook wandelaars willen zo kleur accenten zetten. Gisteren de kleur blauw van Elst, vandaag de kleur rose. Altijd geweldig om te zien hoe mensen dan gekleurd gaan. Zeker de Hertogstraat in Nijmegen met al zijn/haar bezoekers dat moet je meegemaakt hebben. Het wandelparcours ken ik erg goed. 38x heb ik deelgenomen aan de 4Daagse maar dit jaar een andere hoogte punt namelijk onze reis vanuit Elst naar Santiago de Compostela op de racefiets. Ik geef aan de fietsreis de kleur wit. Missen doe ik het feest niet echt. Je stelt je immers op bepaalde dingen in. Ben wel in gedachten bij het wandelfestijn omdat mijn lief en maatje samen met haar zus wandelt.

De kleur wit is voor mij nu ook de verbinding naar het huwelijksfeest van “onze” Thijs & Ilona die elkaar het ja woord gaven op 29.6.2019. Geweldig was het. Op de fiets denk ik ook geregeld terug hoe fijn het hele weekend was. Als familieman ben ik enorm trots op al die mooie momenten van dat weekend. En zeker het was ff schakelen na zo’n weeken om direct op de fiets te stappen.

Onderweg op de fiets zie je vele kleuren. Het blijft goed opletten want veiligheid staat immers voorop. Dat hebben we onze partners beloofd en daar houden we ons aan. Veiligheid krijgt van mij dan ook meerdere kleuren die Anton meerdere keren van het landschap, die we de afgelopen dagen mochten bewonderen, op de gevoelige plaat heeft vastgelegd. Geel van de mooie zonnebloemen en het graan. De groene bossen en bruin gekleurde vossen en reeën. Genieten met volle teugen.

Inmiddels zien we ook steeds meer wandelaars. ‘’s Morgens zijn die vaak nog dik ingepakt / gekleed met te zware rugzak op en in de loop van de dag zwoegend langs - over de wandelroute. Respect voor deze mensen want lange rechte wegen en hitte dat is echt afzien. Zo divers hoe de wandelaars gekleed zijn en hun kleurschakeringen zijn dan ook top.

De afstand die we vandaag gefietst hebben was 120 km. Zeer goed te doen. Nagenoeg vlak en de wind zat zeker niet tegen. Inmiddels zitten we ook in / bij Leon. De weergoden zijn ons sowieso goed gezind. Zon, droog, hoofdzakelijk goede wind wat willen we nog meer. De reis gaat dan ook voorspoedig en dat is genieten net zoals de plaatsen die we aandoen en de kerken bezichtigen en prive uitleg krijgen van het restaureren van een kerk in een plaatsje waar 40 mensen wonen waarvan de jongste inwoner 30 jaar oud is gevolgd van iemand die 50 jaar oud is en de oudste bewoner 93 lentes telt. Mooie waardevolle indrukken wat voor mij goud waard is net zoals onze gezamenlijke vrienden reis.

Tja resten nog vele kleuren maar omdat we zo het inwendige van de mens gaan versterken laat ik dat open immers zoals ik van een jonge strijders ooit meegekregen heb is “er zijn altijd -gekleurde- slingers maar je moet ze wel zelf ophangen”! Met mijn eigen woorden vertaald “geniet van het leven - zorg goed voor jezelf zodat je ook goed voor anderen kunt en wil zorgen”.

Namens de camino gangers Onderweg groet van Marten

1. Daniel:
    17 juli 2019
    Mooie belevenissen weer Mannen!! Ga zo door.
  2. Jeroen:
    17 juli 2019
    Dat jullie reis kleur mag geven aan het leven! Nog mooie laatste dagen gewenst. !!
  3. Laura Z:
    17 juli 2019
    Mooi verwoord Marten. Succes op de pedalen en geniet van alle momenten!
  4. Jolanda de leeuwerk:
    17 juli 2019
    Wat een beschouwingen, terugblikken, herinneringen, verbindingen, perspectieven in kleuren en geuren.
    Wat gaat er allemaal door het hoofd en hart van een pelgrimsfietser heen.
  5. E.M.de Vries-Freyzer:
    18 juli 2019
    Ik ben het eens met Jolanda en heb niets toe te voegen.Ga zo door en voorzichtig.groeten van Emmy
  6. Thijs:
    18 juli 2019
    Mooie herkenbare woorden pa:). Succes met de laatste loodjes!
  7. Joop Beekmans:
    19 juli 2019
    Er wordt goed nagedacht onderweg. Overpijnzingen die er toe doen. BLIJF GENIETEN!!
  8. Hermien Buurman:
    19 juli 2019
    Mooie woorden👍. Blijf zo doorgaan mannen🚴‍♀️💪
  9. Sippie Bouwknegt:
    21 juli 2019
    We worden er stil van. Nog even vol houden.