Ontroerende en bijzondere momenten

16 juli 2019 - Villalcázar de Sirga, Spanje

“ Parijs is nog ver” is een bekende uitspraak vanuit de Tour de France. Ook voor ons geldt dat en wel dat  Parijs steeds verder komt te liggen en ons einddoel van onze pelgrimage, Santiago de C  ieder dag een stuk  dichter bijkomt. Vanmorgen tijdens onze etappe van Burgos naar Villalcazar , een mooie en glooiende tocht van 86 km met ruim 600 hoogtemeters had ik het met Theo over deze uitspraak. Je kunt deze spreuk ook in een heel ander daglicht stellen, Mn in het kader van de  gemaakte klimaatafspraken in Parijs. Kijk je naar hoe er in de wereld wordt gereageerd en vooral hoe afspraken amper worden nagekomen, zowel in het groot als in het klein dan ligt er nog veel werk op de weg van iedereen om te werken aan een leefbaar klimaat voor onze toekomstige generaties. Mogelijk dragen wij als pelgrims deze weken een heel klein steentje bjj, maar we weten dat dit ook veel  te weinig is. De koffiestop was in het dorpje Hontanas. Daar bezochten we eerst de kerk , eigenlijk om een stempel te halen voor ons caminopaspoort. Hoe anders kwam dit bezoek bij mij binnen. Op het kerkpleintje klonk al de mij bekende muziek uit Taize en bij binnenkomst werden we compleet verrast met een ingericht deel van de kerk in Taizestijl, zie ook 1 van de foto’s. Niet alleen ontroerend maar ook emotioneel zag ik dit niet binnenkomen, hetgeen het nodige bij mij losmaakte. Op zo’n moment ervaar je ook de hechte vriendschap met elkaar door o.a een bemoedigende arm om je schouder. Warm en bijzonder waardevol. Vandaag viert ook mijn kleindochter Yanna haar 1e verjaardag. Een mooi moment om een kaarsje voor haar aan te steken met als wens  voor haar een lang, gelukkig en bovenal gezond leven  met iedereen die haar dierbaar is. En in de hoop dat de mensen die er toe doen in onze maatschappij ook voor haar een  voorbeeld mogen zijn.Verder onderweg merken we nu echt dat we met elkaar  onderweg zijn op reis naar Santiago de C. We passeren veel mede pelgrims, een enkele op de fiets maar de meesten te voet.  Ons respect groeit per pelgrim die we passeren. De meesten bepakt met rugzak en zware fietstassen onder de steeds warmer wordende zon , ieder met zijn /haar eigen redenen. En wij , eigenlijk als luxe pelgrims  met eigen volgauto , op weg met onze eigen ideeen , plannen en idealen, niet wetende hoe we dit allemaal kunnen realiseren. Ook in dit kader is “ Parijs mogelijk nog ver weg”. Kortom genoeg stof weer voorlopig om over na te denken. Op veler verzoek van onze volgers deze keer de blog al aan het eind van de middag i.p.v. laat in de avond. Heel mooi trouwens hoe iedereen met ons meeleeft getuige alle reacties op de site maar ook via alle Whatsappjes die we apart ontvangen, dank daarvoor namens alle vrienden op camino.  Een hartelijke groet weer, Jaco

1. Ina schoenmaker:
    16 juli 2019
    Mooi geschreven schat, dat zijn de mooie momenten die je bijblijven, hopelijk mogen we ook lang genieten van yanna en zien hoe zij zich ontwikkeld,
  2. Gonny Janssen:
    Weer een mooi verhaal! Gefeliciteerd met Yanna 🍀
  3. Hermien Buurman:
    16 juli 2019
    Hoi Jaco, gefeliciteerd met de 1e verjaardag van Yanna😍. Een mooi bezit zo’n kleinkind. Voor jou en de rest van de ploeg: goed bezig mannen💪, ga zo door.
  4. Paul Peters:
    16 juli 2019
    Heel veel succes, pelgrims, met het laatste stuk! Dank voor alle mooie verhalen! Jullie zijn toppers!
  5. Yanna:
    16 juli 2019
    Lieve opa, wat lief dat je aan mij denkt helemaal in Spanje! Ik mis je wel op mijn verjaardag maar vind het ook superknap dat jullie deze reis samen afleggen. Wat een bijzondere belevenissen en mooie herinneringen maken jullie samen. Om nooit meer te vergeten! Nog veel succes met de laatste etappes, jullie zijn er al bijna.. Tot snel, liefs Yanna (oja en groetjes van papa en mama!)
  6. Ineke:
    Mooi, Jaco.
    Ook dat muziek uit Taize zoveel los kan maken.
    En natuurlijk nog van harte met jullie lieve ukkepuk :-)
  7. Marja de Leeuwerk:
    16 juli 2019
    Mooie verhaal Jaco. Wat een knappe kleindochter heb je ook, zo mooi al kunnen vertellen.
    Jullie krijgen ook de hartelijke groeten en beste wensen voor de laatste etappes van veel rotarians. Vandaag een aantal mensen gesproken bij de 4-daagse. Ook dat was een mooie belevenis.
  8. Marja Boer- Voskamp:
    16 juli 2019
    Vandaag weer een mooi verhaal. Hoe begrijpelijk dat die bekende liederen je kunnen ontroeren. Zo ver van huis en dan op de verjaardag van je kleindochter. Gelukkig zijn jullie met elkaar. Een geweldige prestatie. Elke dag weer zoveel kilometers wegtrappen. Bravo. Lieve groeten vanuit Mijdrecht.
  9. Ria Voskamp:
    16 juli 2019
    Mooi verhaal weer. Ik kijk ernaar uit om jullie verhaal te lezen. Zo herkenbaar ook. Wij zongen zelf op een plein of in een kerk.
    Wat een emoties maakte dat los bij medepelgrims, die ons bedankten en omhelsden. Ik begrijp heel goed dat muziek je kan ontroeren. En laat dat maar lekker gaan. Fijn dat je mede fietsers er dan voor je zijn.
    Geniet nog van de laatste week. Het einddoel komt dichterbij en dat geeft een speciaal gevoel. Ik spreek uit ervaring.

Jullie gaan het zeker halen. Succes nog even
  10. Noach:
    Succes mannen, mooi geschreven
  11. Bert:
    17 juli 2019
    Mooie verwoording. Zo geven jullie het pelgrims gevoel mooi door aan een ieder die het leest. Ga zo door mannen. En geniet met volle teugen

En opa. Gefeliciteerd.
  12. Liesbeth Tuijnman:
    17 juli 2019
    Mooi verslag, Jaco. Leuk zoals jullie ons meenemen op jullie reis. Knuffel voor je kleindochter!
  13. Dick Snijders:
    17 juli 2019
    Mooi om te lezen. De mijmeringen verdiepen zich naarmate de reis vordert. Zondag in je thuiskerk werd in de verkondiging de zorg om de aarde uitgesproken en opgeroepen tot de noodzakelijke veranderingen in ons gedrag. Veel succes allemaal de laatste dagen. Om het met een andere gevleugelde tour-uitspraak te zeggen: 'De tour is nog lang, de bergen komen nog.'
  14. René Meijer:
    Heren,
    ’t blijft leuk jullie reisverslag te lezen, ik moet alvast maar gaan wennen, dat dit straks niet meer komt…
    Mooi om op afstand te ervaren, hoe vrienden tijdens de bizarre tocht (los van dat enkele pilsje aan het eind van de dag, en de liefdevolle mobiele catering onderweg…) steeds spiritueler en met nog meer emotie de tocht samen volbrengen! Prachtig, Con en ik leven met jullie mee.
  15. Joke Lock:
    17 juli 2019
    Met veel plezier lezen we elke dag jullie reisverslag. Respect voor jullie! Nog een weg te gaan echter hebben jullie tot nu toe een knappe prestatie geleverd. Jullie vriendschap is bijzonder en waardevol.
    Veel fiets plezier en geniet van alles om jullie doel te gaan bereiken!
    Jaco, nog van harte gefeliciteerd met de kleine meid, nog even en dan kan je haar weer knuffelen.
    Lieve groeten uit Delft.
  16. Ate Lindeboom:
    Beste vrienden,
    Een heel mooi verhaal dat het pelgrimsgevoel weer bij mij boven haalt.
    Vandaag en morgen de Meseta en daarna een paar bergen en heuvels bedwingen en jullie zijn er. Vergeet de cathedraal van Leon onderweg niet!
    Knap werk!
  17. Henk Minnema:
    17 juli 2019
    Ja, als je ver weg van huis ineens iets vertrouwds hoort, dan kan je dat diep raken. Mooi, dat jullie je mijmeringen en ontroerende momenten delen met ons.
  18. Annette de Leeuwerk:
    Mooi geschreven Jaco!
    Geniet met elkaar van de laatste kilometers van deze bijzondere tocht.
    Liefs, Pieter & Annette
  19. E.M.de Vries-Freyzer:
    Gefeliciteerd met Yanna Jaco .En weer een mooi reisverhaal gr van Emmy
  20. Joop Beekmans:
    18 juli 2019
    Het wordt inderdaad steeds drukker onderaan jullie verhalen. Het lijkt erop dat ook emoties meer een rol gaan spelen nu jullie dichterbij Santiago de Compostalla komen. Ook een mooie ontwikkeling. Blijf genieten!!