Adieu Frankrijk - hallo Spanje

12 juli 2019 - Bizkarreta-Gerendiain, Spanje

Vanmorgen vertrokken uit St Palais. In de verte hadden we de Pyreneeën al zien liggen. Voor de een een schrikbeeld voor de ander een uitdaging.

Eerst ff terug blikken op de lange rechte wegen in het land van Asterix en Obelix. Inderdaad 2 strip helden. De een klein van stuk en slim en de andere groot - sterk - dik en altijd in voor eten. Vooral everzwijnen. Genoemde elementen passen wel bij ons. Daarnaast hebben de meesten van ons oog voor cultuur en natuur. Frankrijk heeft erg veel moois. Daar attenderen we elkaar ook op. Gaaf al die mooie kerken, burchten, kunstwerken en wat al niet meer.

Varens en omgeploegde stukken grond hebben we wel gezien en ook achter de varens hoorden we wel gerommel wat ons deed vermoeden dat Obelix wel everzwijnen had gespot maar wij niet. Wel hebben we een mooie ree en een vos vlak voor ons de weg zien oversteken. Dat is echt wel genieten mensen.

Daarnaast hadden we in Frankrijk echt het gevoel dat we vele toeschouwers hadden die voor ons applaudisseerden. De krekels. Wat een geluid. Een teken van mooi aanhoudend weer en dat hebben we zeker tot op heden gehad. Over het algemeen kunnen we de hitte goed verdragen. Er was eigenlijk altijd wel een windje waardoor het aangenaam bleef. Fijn.

Wanneer ik het geluid van krekels hoor moet ik ok altijd denken aan mijn 2e vaderland Zwitserland. Lopend daar in de bergen zijn dat bij mooi weer ook altijd metgezellen tijdens heerlijke bergwandelingen.

Gisteren was al de verandering van land te zien. Frankrijk dor - droog en armoedig en hoe dichter we bij de grens kwamen werd het groener en zag het er allemaal verzorgder uit. Echt een andere wereld.

Vanmorgen na 35 km fietsen begon voor ons de klim van Frankrijk naar Spanje. Alle 4 hebben we samen de Sierra Nevada op de fiets bedwongen dus enige klim ervaring was er wel. Daarnaast als sponsor en deelnemer aan de Ad6 was er meer direct en indirect wel kennis en ervaring van afzien bergop. Voor mij heerlijk en voor de anderen afzien maar uiteindelijk monter en goedgezind kwam ieder op zijn eigen tempo boven. Een prestatie op zich. Top. Daarna nog een stukje naar beneden en een enkele mooie kerkbezoek kwamen we vroeg aan op ons overnachtingsadres. Net een heerlijke douche genoten en onder genot van een biertje en half kijkend naar de Tour schrijf ik mijn mijmeringen.

Namens ons allen een lieve groet aan onze volgers

groet Marten

1. Laura Z:
    12 juli 2019
    Mooi om jullie belevenissen te volgen op deze manier. Respect hoe jullie en de verzorgers dit aanpakken. Heb het leven lief en waardeer het moois op je pad 🤗
  2. Joop Beekmans:
    12 juli 2019
    Kijk in Spanje! Mooie verandering zal ni wel meer klimmen worden. Blijf genieten!!
  3. Sjaak Clappers:
    12 juli 2019
    Succes verder met het oversteken van de Pyreneeën. Geniet daarna van de cultuur, eten en landschappen van Baskenland. Fijn om elke dag te lezen dat de trip goed verloopt en de moraal nog goed is. Houd met zijn allen die positieve instelling vast op weg naar jullie einddoel Santiago!
  4. Wilmy en Marco:
    12 juli 2019
    Wat een mooie belevenissen schrijven jullie iedere dag in de blog. Suc6 met het laatste deel van deze pelgrimage.
  5. Rita van Hoof:
    12 juli 2019
    Veel klimplezier in de Pyreneen. Ik heb net jullie verhaal en foto's bekeken. Leuk hoor en fijn dat het goed gaat. Geniet van het laatste deel.
    Groetjes Rita.
  6. Joke!:
    Goedemorgen Kanjers,

Weer genoten van jullie eigen ,,Tour” door het voor mij steeds bekender wordend landschap. Mijn dochter Laura woont daar, en Marten over de zwijnen heb je gelijk...die zijn er nu in grote getale. Ik ben zelf nog maar een paar dagen terug, en heb er genoeg gezien. -er is er zelfs één afgeschoten in die rijd-.
    Fijn dat het jullie nog steeds goed gaat, en jullie einddoel steeds dichterbij komt.
    WARMe groet,
    Joke!
  7. Elly:
    13 juli 2019
    Leuk om met jullie mee te lezen. Is toch een beetje meerijden. Zet um op mannen. Het echte werk is nu begonnen volgens mij. De vriendschap en broederschap spat van jullie verhalen af dus samen de eindstreep halen moet lukken. Veel succes!!!!
  8. Jan Mijné:
    13 juli 2019
    Fietsers en ondersteuners, ik heb bewondering voor juliie moed, wilskracht en inzet. Ben verslaafd geraakt aan jullie meeslepende verhalen, van literaire kwaliteit. Veel succes verder!
  9. Sippie Bouwknegt.:
    13 juli 2019
    Deze tocht krijgt voor Jan en mij 2 levens er bij. Eerst die van ons zelf 18 jaar geleden, nu die van jullie, Dirkje en Ate. Geweldig om te lezen van al jullie belevenissen. Wij beleven weer
    opnieuw. Bedankt tot zover, hebben bewondering voor jullie vriendschap en weten zeker: overeen weekje zijn ze er!!!
  10. E.M.de Vries-Freyzer:
    14 juli 2019
    Grote bewondering voor jullie.gr van Emmy de Vries
  11. Hermien Buurman:
    15 juli 2019
    Goed bezig mannen, het echte zware werk is begonnen lijkt mij. Succes🚴‍♀️👍